تاثیر معدل در کنکور

تاثیر معدل در کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
یکی از مواردی که مورد توجه داوطلبان کنکور 99 قرار گرفته میزان تاثیر معدل در کنکور است که به امتحانات نهایی اختصاص دارد . آن دسته از ديپلمه‌ های رياضی ، تجربی ، انسانی و علوم و معارف اسلامی كه ديپلم خود را سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 91 به بعد دریافت کرده اند ، مشمول اعمال سوابق تحصيلی به ميزان حداكثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثير مثبت در نمره‌ كل نهایی آنان لحاظ ­می ‌شود .


همانند سال های گذشته در کنکور 99 هم بخشی از نمره نهایی هر داوطلب را تاثیر سوابق تحصیلی او تشکیل می دهد . موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری بحث تازه ای نیست و چندین سال است که به اصرار آموزش پرورش و برای حذف تدریجی کنکور سراسری تاثیر نمرات نهایی امتحانات دو سال پایانی دانش آموزان در دبیرستان بصورت مستقیم در نتیجه کنکور داوطلبان تاثیر گذار بوده است .

اما نحوه و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است . از جمله این تغییرات می توان به تغییر میزان سوابق تحصیلی از 15 به 25 و سپس 30 درصد و همچنین تغییر در قطعی یا مثبت بودن تاثیر معدل اشاره کرد . با توجه به تغییرات در نحوه برگزاری کنکور در دو سال اخیر و چالش های نحوه اعمال سوابق تحصیلی و از آنجاییکه داوطلبان برای برنامه ریزی کنکور 99 باید از نحوه تاثیر معدل آگاهی یابند در این مقاله به تاثیر معدل در کنکور 99 و ارائه راهکار هایی برای داوطلبان با معدل پایین می پردازیم .

” کسب بالای 14 هم به معنی جلو بودن از بیش از نیمی از داوطلبان کنکور سراسری است . “

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 99
 میزان تاثیر معدل در کنکور 99 توسط سازمان سنجش آموزش در دفترچه کنکور سراسری و توسط وب سایت رسمی آن اعلام می شود . سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 99 را مشابه کنکور 98 اعلام کرد که مطابق این اطلاعیه میزان تاثیر معدل کتبی امتحانات نهایی 25 درصد و به صورت تاثیر مثبت برای شرکت کنندگانی که از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم خود را دریافت کردند ، می باشد .

تاثیر معدل دروس نهایی مقطع پیش دانشگاهی افرادی که از سال 1391 به بعد مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ کردند نیز حداكثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصيلی موجود داوطلب و به صورت تأثير مثبت در نمره‌ كل نهايی آنان لحاظ می شود . 




چه کسانی باید از قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نگران شوند ؟
همانطور که همه می دانیم ، رقابت تو کنکور سراسری خیلی سنگین تر از امتحانات نهایی است . به طوری که هر سال داوطلبان زیادی هستند که در دروس مختلف امتحانات نهایی نمره 20 آوردند ، ولی داوطلبان خیلی کمی هستند که می توانند به 100 درصد سوالات یک درس در کنکور سراسری جواب درست بدهند .

از آن جایی که در کنکور سراسری واسه هر داوطلب نمره تراز شده محاسبه می شود ، پس معدل 20 در امتحانات نهایی به معنی تضمین موفقیت داوطلب در کنکور نیست . همچنین طبق آمار منتشر شده از طرف آموزش پرورش میانگین معدل امتحانای نهایی چیزی حدود 12.5 تا 14.5 در رشته ریاضی ، 11.5 تا 13.5 در تجربی و 8.5 تا 11.5 در رشته انسانی است ، پس داشتن معدل بالای 14 هم به معنی جلو افتادن از تقریبا نصف داوطلبای کنکور سراسری می باشد ، البته اگه به تاثیر 70 درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری ( تقریبا 2.5 برابر تاثیر معدل ) و میانگین درصد دروس در کنکور سراسری که عموما زیر 20 درصد است توجه کنیم بازهم ، داوطلبانی که برای درصد بالای 50 در درس های عمومی و بالای 40 درصد در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کنند ، بنابراین بهتر است برای تاثیر قطعی معدل ، دنبال راهکارهای افزایش معدل باشند  .

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش تاثیر معدل در کنکور 99 برای همه داوطلبان ( نظام قدیم و نظام جدید ) مثبت اعلام شد .




” داوطلبی که برای کسب درصد بالای 50 در دروس عمومی و بالای 40 در دروس اختصاصی کنکور سراسری برنامه ریزی می کند اصلا نباید نگران تاثیر قطعی معدل باشد . “

مشمولان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 99
داوطلبان شرکت کننده در کنکور 99 شامل دو دسته می شوند :

دسته اول داوطلبان نظام قدیم هستند یعنی افرادی که قبل از سال تحصیلی 97 - 98 فارغ التحصیل شده اند . از بین این داوطلبان صرفا افرادی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد گرفته اند مشمول تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی دیپلم شده و افرادی که پیش دانشگاهی خود را از سال 91 به بعد گرفته اند مشمول تاثیر 5 درصدی سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی ( چهارم دبیرستان ) می شوند .

دسته دوم داوطلبان نظام جدید هستند که اولین سری از فارغ التحصیلان آن در ثبت نام کنکور 98 شرکت می کنند . از آنجایی که برای این دسته از داوطلبان امتحانات نهایی پایه یازدهم برگزار نشد لذا تاثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی صرفا شامل نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم خواهد شد .

 نکته مهم 1 : تاثیر کامل سوابق تحصیلی ( مانند حالات ذکر شده در بالا ) تنها برای داوطلبانی خواهد بود که در رشته تحصیلی خود در دبیرستان کنکور می دهند . در صورت تغییر رشته تاثیر سوابق تحصیلی کمتر شده و برای دیپلمه های فنی و کاردانش تاثیر صفر درصدی سوابق تحصیلی داریم .

 نکته مهم 2 : طبق شرایط ثبت نام کنکور 99 ، کلیه داوطلبان سهمیه مناطق ، سهمیه ایثارگران 25 درصدی و سهمیه ایثارگران 5 درصدی مطابق فرمول فوق مشمول سوابق تحصیلی خواهند بود .





 برای دریافت سوابق تحصیلی خود مقاله زیر را مطالعه نمایید .


راهکار افزایش معدل کتبی داوطلبان کنکور 99
از دو سال پیش وزارت آموزش و پرورش به داوطلبانی که نگران پایین بودن معدل خود در امتحانات نهایی و آسیب آن به نتیجه کنکور سراسری خود بودند پیشنهاد طرح ترمیم معدل را داد . داوطلبان با شرکت در این طرح می توانند در دروسی که نمره نهایی پایینی کسب کرده اند امتحان مجدد دهند و درصورت کسب نمره بالاتر نمره جدید ملاک سازمان سنجش در تاثیر سوابق تحصیلی خواهد بود . برای اطلاع از جزئیات طرح ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی کلیک کنید .




 برای اطلاع از اخبار و اطلاعیه های بعدی میزان و نحوه تاثیر معدل در کنکور 99 عضو کانال تلگرام کنکور سراسری هیوا یا صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید . همچنین اگر همچنان ابهامی در نحوه تاثیر سوابق تحصیلی می توانید سوالات خود را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی از  مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید .

سوالات متداول

1-  میزان تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام نظام قدیم به چه صورت است ؟
میزان تاثیر معدل دیپلم و پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام قدیم جمعا 30 درصد است که نحوه تاثیر آن در مقاله شرح داده شده است .

2-  تاثیر معدل در کنکور سراسری به چه صورت است ؟
به صورت مثبت است که در این مقاله نحوه تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور سراسری ارائه شده است .

3- میزان تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید به چه صورت است ؟
به صورت 30 درصد مثبت است که در این مقاله نحوه تاثیر آن شرح داده شده است .

منبع : تاثیر معدل در کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7K2r
نظرتان را بنویسید