وکالت کاری چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
بسیار پیش می آید که افراد برای انجام برخی از امور خود به دیگران وکالت می دهند ، این وکالت گاهی بابت مسائل حقوقی مثل وکالت در طلاق است و گاهی بابت مسائل غیر حقوقی مثل وکالت کاری است . طبق قانون ، قرارداد وکالت یک قرارداد خاص است که با انعقاد آن وکیل برای انجام کاری از موکل نیابت می گیرد . برای امور حقوقی ، تنها می توان به وکلای رسمی دادگستری وکالت داد و وکیل حتما باید پروانه وکالت داشته باشد مثلا برای ثبت طلاق که یک امر حقوقی است ، در صورتی که فرد مایل باشد که انجام این کار را به دیگری واگذار کند ، وکیل حتما باید پروانه وکالت داشته باشد . اما درباره موضوعات غیر حقوقی و اداری شرایط تا حدی متفاوت است و می توان به غیر از وکلای دادگستری نیز وکالت داد که به آن وکالت کاری می گویند . ما در این مقاله به بررسی اینکه وکالت کاری چیست و شرایط وکالت کاری می پردازیم . 




وکالت کاری چیست
وکالت کاری در مقابل وکالت دادگستری قرار دارد و به وکالت نامه ای گفته می شود که بابت امور اداری داده می شود و خارج از حوزه دادگستری است ، مثل وقتی که کسی به دیگری برای انجام امور بانکی وکالت می دهد . در واقع در وکالت کاری نیازی به اینکه کسی که به او وکالت داده شده است ، حتما وکیل دادگستری باشد و پروانه وکالت داشته است ، نیست . علاوه بر این در وکالت اداری وکیل حق نقل و انتقال اموال را ندارد و تنها می تواند به امور اداری ای که به او محول شده است ، بپردازد . 








شرایط وکالت کاری
به طور کلی شرایط انعقاد وکالت نامه کاری و وکالت نامه دادگستری یکی است مگر اینکه قانون برای وکالت نامه دادگستری شرایط ویژه ای در نظر گرفته باشد . طبق قانون از جمله شرایط وکالت نامه کاری می توان به این اشاره کرد که موکل نمی تواند وکیل می تواند هر زمان که خواست بدون اینکه رضایت موکل را جلب کند از وکالت کاری انصراف دهد و موکل هم می تواند هر وقت خواست وکیل را بر کنار کند ؛ مگر اینکه وکالت صادر شده وکالت بلاعزل باشد ، یعنی وکالت کاری به گونه ای صادر شود که موکل تا پایان قرارداد ، حق برکنار کردن موکل را نداشته باشد . 



پایان وکالت کاری
وکالت کاری در چند حالت پایان می یابد . از جمله موارد پایان یافتن وکالت کاری می توان به شرایط زیر اشاره کرد :



1- اولین حالت پایان یافتن وکالت کاری زمانی است که موضوع قرارداد انجام شود و قرارداد به پایان برسد . 



2- دومین حالتی که وکالت نامه کاری به پایان می رسد ، مربوط به موردی است که وکیل یا موکل فوت کند یا محجور شود ؛ در این حالت حتی اگر وکالت بلاعزل هم باشد ، باز هم قرارداد پایان می یابد . 



3- همچنین در شرایطی که وکیل توانایی انجام کار را از دست بدهد ، وکالت کاری پایان می یابد .

برای مطالعه بیشتر درباره وکالت کاری چیست در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت کاری چیست پاسخ دهند .

منبع : وکالت کاری چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vPZL
نظرتان را بنویسید