شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل

شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دو روش انجام می شود روش اول شکایت از مزاحمت تلفنی به دفاتر امور مشترکین یا نمایندگی های حقوقی ایرانسل و روش دوم شکایت از مزاحم تلفنی در دادسرا است که شاکی مزاحمت تلفنی ایرانسل به انتخاب خود یکی از این روش ها را برای پیگیری شکایتش انتخاب می کند .

برای مشاوره روش ها و مراحل شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل

برای بسیاری از افراد پیش آمده که از طریق تلفن برایشان مزاحمت ایجاد شود ، حداقل برای یک بار هم که شده بسیاری از مردم مورد مزاحمت تلفنی قرار گرفته اند. در اغلب موارد این مزاحمت ها در طی یک یا دو بار تماس از طرف فرد مزاحم خلاصه می شود .

در اغلب موارد این مزاحمت ها با مسدود کردن شماره مزاحم و یا عدم پاسخگویی به تماس های او ، به طور کلی تمام می شود، اما در برخی موارد نیز چاره ای جز شکایت علیه مزاحم تلفنی باقی نمی ماند.

مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه ‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد .

شرکت ایرانسل یکی از اپراتور های تلفن همراه در کشور است و به دلیل گستردگی خدمات این اپراتور در سراسر کشور و تعداد فراوان مشترکین آن ، ایجاد مزاحمت از طریق سیم کارت ایرانسل ، اجتناب ناپذیر شده است .

مزاحمت تلفنی یک کار عمدی و آگاهانه است که به محض کشف آن ، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می ‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد . مگر این که مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است .

حال این سوال ممکن است برای عده ای از افراد بوجود بی آید که مطابق مقررات خاص شرکت ایرانسل ، در صورت بروز مزاحمت از طرف یکی از کار برانش چیست آیا امکان شکایت از دارنده خط تلفن ایرانسل وجود دارد یا خیر ؟

در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از جرم مزاحمت تلفنی کردیم به بیان نحوه شکایت و مراحل شکایت از مزاحم تلفنی با خط ایرانسل خواهیم پرداخت .




نحوه شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل
 گفته شد مطابق  قانون مجازات اسلامی ، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه ‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد .

 مقررات خاص شرکت مخابرات عبارت است از ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1366 که می ‌گوید : هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند .

 برای اولین بار که مزاحمت تلفنی از جانب شاکی به شرکت مخابرات اطلاع داده می شود ارتباط تلفنی مزاحم به مدت یک هفته قطع خواهد شد ، اطلاع رسانی شاکی به مخابرات از جانب شاکی برای بار دوم ، باعث قطع ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه خواهد شد و برای بار سوم ، شرکت ، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد .

 در صورتی می توان بر علیه مزاحم تلفنی با خط ایرانسل شکایت کرد که کار او ، منطبق با رفتاری باشد که در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم تعریف شده است. در این قانون ، مزاحمت تلفنی عملی عمدی و آگاهانه به منظور سلب آرامش ، آزار و اذیت ، تهدید ، باج خواهی ، توهین و اعلام اخبار کذب است که بسیار ناراحت کننده و شوک آور هستند .

 همچنین شخصی که شاکی جرم مزاحمت تلفنی است باید از مزاحمت ایجاد شده برایش دچار ترس ، ناراحتی و اضطراب شده باشد و آرامش او از طریق مزاحمت سلب شده باشد . با توجه به مواردی که گفته شد اگر تماس های مزاحم تلفنی حاوی موارد زیر باشد ، او به عنوان مجرم شناخته شده و در صورت شکایت شخصی که مورد مزاحمت قرار گرفته است ، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت :

 سلب آرامش و آسایش از شاکی جرم مزاحمت تلفنی

 تماس های مکرر و بدون وقفه به قصد آزار و اذیت

 تهدید به قتل

 تهدید به اخاذی

 تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی

 تهدید به افشای اسرار شخص یا بستگان و خانواده وی

 حال اگر کسی با علم و اطلاع از قصد مرتکب جرم مبنی بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث ، اقدامی در جلوگیری از این کار به عمل نیاورد ، این ترک فعل او باعث تحقق جرم مزاحمت تلفنی نمی‌ شود و نمی توان به این دلیل از او شکایت کرد .

 یکی از شیوه‌ های اثبات جرم مزاحمت تلفنی برای شاکی هنگام شکایت ، استناد به صدای ضبط ‌شده مزاحم است . صدای ضبط‌ شده در رسیدگی به یک پرونده جزو امارات محسوب می ‌شود و گاهی دادیاران ، بازپرس‌ ها یا قضات آن را نمی ‌پذیرند . چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی ، صدای ضبط شده ، ساختگی باشد .

برای شکایت از مزاحمت تلفنی با اپراتوری شرکت ایرانسل روش های مختلفی ذکر شده که شاکی می‌ تواند با توجه به نوع مزاحمت و شرایطش یکی را انتخاب کند .

 روش اول شکایت از طریق نمایندگی های حقوقی یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل است .

 روش دوم شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادسرا است .



حتما بخوانید: شکایت از مزاحمت تلفنی







مراحل شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول
گفته شد که برای شکایت از مزاحم تلفنی با خط ایرانسل از دو روش می توان اقدام کرد که روش اول شکایت از طریق نمایندگی های حقوقی یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل بود . روش دوم شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادسرا بود .

 حال انتخاب هر یک از این روش ها برای شاکی پرونده مزاحمت تلفنی او را ملزم به رعایت و طی کردن مراحل خاصی می کند که در این جا ، تک به تک آن ها را توضیح می دهیم .

 در شکایت از مزاحمت تلفنی ایرانسل به نمایندگی حقوقی آن یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل مراحل رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی به دو روش انجام می گیرد :

 در صورتی که با یک سیم کارت ایرانسل برای شما ایجاد مزاحمت شده است ، می توانید به یکی از نمایندگی های حقوقی ایرانسل مراجعه کنید . فرم مربوط به شکایت را بگیرید و پس از تکمیل کردن آن ، به واحد مربوطه تحویل دهید .

 فرم مربوطه را می توانید از طریق مراجعه به سایت ایرانسل دانلود کرده و پس از تکمیل اطلاعات و درج امضا و اثر انگشت ، آن را به شماره 02166651901 فکس نمایید .

 در صورتی که سیم کارت شما غیر از سیم کارت ایرانسل است و مورد مزاحمت از طریق سیم کارت ایرانسل قرار گرفته اید ، باید به یکی از دفاتر حقوقی یا دفاتر امور مشترکین مربوط به اپراتور خود مراجعه کنید . در چنین حالتی موضوع شکایت شما از طریق همکاری دفتر حقوقی اپراتور مربوطه و شرکت ایرانسل ، بررسی و پیگیری می شود .

 در شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادسرا ، شاکی میبایست باید مراحل زیر را طی نماید :

 مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دادسرای کیفری محل وقوع جرم (محل زندگی یا کار خود)

 تکمیل دادخواست مزاحمت تلفنی که شامل شرح جزییات می باشد و تحویل آن به دادسرا به همراه مدارک و مستندات شامل پرینت تلفن ، پرینت پیامک ها ، شهادت شهود و سایر دلایل مثبته در جهت اثبات ادعا

 ارجاع شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی

 استعلام دادسرا از شرکت ایرنسل در خصوص استعلام شماره تلفنی که مورد مزاحمت واقع شده و همچنین تقاضای پرینت مکالمات تلفنی ( چنانچه مزاحم ناشناس باشد ، این مرحله به شناسایی متهم کمک خواهد کرد ) .

 ردیابی گوشی و سیم کارتی که مزاحمت از طریق آن انجام گرفته است در این مرحله از رسیدگی ، مشخصات استفاده کننده از سیم کارت و مکان وی مشخص خواهد شد .

 پس از مشخص شدن مکان فردی که از شماره مزاحم استفاده کرده است ، اخطاریه ای از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن ارسال می شود که این اخطار به منظور احضار وی و تحقیق از او می باشد .

 در صورت حضور متهم و پس از مراحل بازجویی ، چنانچه او اقرار به مزاحمت نمود ، کیفرخواست صادر می شود و به همراه پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال خواهد شد .

 ارسال اخطاریه تا دو نوبت انجام می پذیرد ، در صورت عدم حضور شخص مزاحم در دو نوبت ، در مرتبه سوم حکم جلب وی توسط دادستان صادر خواهد شد . صدور حکم جلب منوط به قوی بودن دلایل جرم و تشخیص این مورد توسط دادستان است .

 پس از رسیدگی در دادگاه بدوی ، حکم صادر شده و به طرفین ابلاغ می گردد. طرفین در صورت اعتراض به دادنامه صادر شده ظرف مدت 20 روز می توانند اعتراض خود را اعلام نمایند .

 در صورت اعتراض هر یک از طرفین که رای به ضرر او بوده است ، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع می شود و این دادگاه مجددا به موضوع رسیدگی و نظر قطعی را صادر می نماید. رای صادر شده توسط دادگاه تجدیدنظر ، قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد .



در ادامه بخوانید: حکم قطعی چیست


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل ، به کانال تلگرام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل پاسخ دهند .










سوالات متداول


1- آیا می توان از فردی که با خط ایرانسل مزاحمت تلفنی ایجاد کرده شکایت کرد ؟
بله مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه ‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد.


2- از چه روش هایی می توان برای مزاحم تلفنی با خط ایرانسل شکایت کرد ؟
  از دو روش می توان شکایت کرد  اول شکایت از طریق نمایندگی های حقوقی یا دفاتر امور مشترکین ایرانسل و  دوم شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادسرا است .


3- در چه صورت شکایت از شاکی جرم مزاحمت تلفنی پذیرفته خواهد شد ؟
در صورتی که بتواند ثابت کند این شکایت ها موجب اذیت و آزار و سلب آرامش از او شده است که در متن مقاله توضیح داده شده است .

منبع : شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1J23
نظرتان را بنویسید