ازدواج با فرزندان طلاق

ازدواج با فرزندان طلاق
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
به علت اینکه فرزندان طلاق در محیط پرتنشی رشد نموده اند، نسبت به سایر افراد آسیب پذیرتر هستند. این آسیب پذیری گاهی روی تمام جنبه های زندگی  علی الخصوص بعد عاطفی و ازدواج تاثیرگذار می باشد. از این رو ازدواج با فرزند طلاق یکی از دغدغه های اساسی اغلب خانواده هاست. زیرا اغلب افراد تصور دارند اگر فرزند آنها با فرزند طلاق ازدواج نماید، قطعا به طلاق خواهد انجامید.

به علت اهمیت بالای انتخاب درست و حساسیت ازدواج با فرزند طلاق، در این مقاله در مورد آسیب های ناشی از ازدواج با فرزندان طلاق و نکات مهمی که بایستی بدانید صحبت خواهیم نمود.



آیا ازدواج با فرزندان طلاق آسیب به همراه دارد
با افزایش میزان طلاق در جامعه تعداد فرزندان طلاق نیز افزایش یافته است. متاسفانه این دسته افراد همواره از اسم فرزند طلاق آزرده خاطر هستند.

ازدواج امری است که موفقیت در آن به فاکتورهای زیادی وابسته است. اغلب افراد تصور می کنند ازدواج با فرزند طلاق قطعا آسیب های زیادی به طرفین وارد خواهد نمود و قطعا منجر به طلاق خواهد شد. زیرا فرزندان طلاق تجربه زندگی در کانون گرم خانواده را نداشته اند، هیچ تصوری از یک رابطه سالم در ذهن خود ندارند و قبح طلاق برای این دسته از افراد ریخته شده و طلاق برای آنها امری عادی و ساده است.

این نکته را کتمان نمی کنیم که تاثیر طلاق بر فرزندان کم نیست و تعداد زیادی از فرزندان طلاق در محیط پرتنشی رشد نموده اند و طلاق والدین موجب ناراحتی آنها شده است. با این حال این بدان معنی نیست که قطعا همه فرزندان طلاق مشکلات اخلاقی، روانی و ... دارند و همه ی آنها ازدواج موفقی نخواهند داشت.

علاوه بر طلاق والدین عوامل دیگری نیز روی موفقیت ازدواج موثرند و تنها بر اساس طلاق والدین نمی توان موفقیت آمیز بودن یا نبودن یک ازدواج را تشخیص داد. تعداد زیادی از فرزندان طلاق بدون الگوبرداری از زندگی والدین، با تفکر و انتخاب مسیر درست در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق اند و می توانند ازدواج های موفقی داشته باشند.

از این رو صرفا تصمیم گیری بر اساس طلاق والدین هرگز مورد تایید نمی باشد و بهتر است پیش از تصمیم گیری با مشاوره پیش از ازدواج مجرب مشورت شود. با این حال گاهی ممکن است ازدواج با فرزند طلاق آسیب هایی به همراه داشته باشد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: طلاق عاطفی




آسیب های ازدواج با دختر و پسر طلاق
از جمله آسیب های ناشی از ازدواج با فرزند طلاق عبارتند از:

مشکلات عاطفی:

همه کودکان از بدو تولد نیازمند محبت پدر و مادر هستند. از آنجایی که فرزندان طلاق نمی توانند از محبت والدین به طور همزمان بهره مند گردند، احتمال دارد خلاء عاطفی داشته باشند. این موضوع در فرزندانی که والدین آنها در دوران کودکی طلاق گرفته اند بیشتر مشهود است.

اگر فرزندی بعد از طلاق همچنان مورد محبت پدر، مادر و سایر بستگان ( پدر بزرگ، مادربزرگ و ... ) قرار بگیرد به ندرت ممکن است دچار خلاء عاطفی شود.

پس از ازدواج با فرزند طلاق، اگر وی از جانب خانواده خود پذیرفته شود و محبت کافی از افراد خانواده ی همسر دریافت کند خلاء عاطفی پر می شود و به ندرت ممکن است تاثیر منفی روی ازدواج داشته باشد.

آسیب های روحی و روانی:

تعداد زیادی از فرزندان طلاق سالها شاهد دعوا، مشاجره، خشونت خانگی و ... بوده اند. این اتفاقات منفی می تواند همواره در ذهن فرزندان باقی بماند و روان آنها را تحت تاثیر قرار دهد. این آسیب ها به سادگی با مراجعه به روانشناس قابل ترمیم بوده و در جهت داشتن زندگی مشترک بسیار کمک کننده خواهد بود.

مهارت اجتماعی پایین:

مهارت اجتماعی پایین نیز یکی از آیتم هایی است که می تواند تاثیر منفی روی ازدواج داشته باشد. اگرچه مهارت اجتماعی پایین ممکن است در تعداد زیادی از افراد وجود داشته باشد، با این حال فرزندان طلاق بیشتر از سایرین ممکن است مهارت های اجتماعی پایینی داشته باشند.

اما این به این معنی نیست که همه فرزندان طلاق مهارت اجتماعی پایینی دارند. چه بسا فرزندان طلاقی که مهارت های اجتماعی خیلی خوبی دارند و در محیط کار و ... محبوب دیگران اند.



عدم پذیرش طلاق والدین:

یکی از مشکلاتی که ممکن است فرزندان طلاق داشته باشند، عدم پذیرش طلاق والدین می باشد. این عدم پذیرش ممکن است یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر موفقیت ازدواج باشد.

بعضی از فرزندان طلاق به سادگی با طلاق والدین خود کنار آمده و می پذیرند احتمال عدم سازگاری و طلاق در زندگی مشترک وجود دارد. در مقابل بعضی از فرزندان طلاق حتی سال ها پس از طلاق والدین قادر به پذیرش آن نیستند و با نوعی خشم درونی دست و پنجه نرم می نمایند. برای مثال فرزند پسری که بعد از طلاق والدین تصوری منفی نسبت به زنها دارد، احتمال دارد پس از ازدواج نیز با این تصور منفی به زندگی مشترک خود آسیب زند.

حتما بخوانید: تاثیر طلاق بر زنان


نکات مهم در ازدواج با فرزندان طلاق چیست
ازدواج با دختر طلاق یا ازدواج با پسر طلاق در همه ی موارد منجر به شکست و طلاق نمی شود. در صورتی که به یک سری نکات اصولی توجه شود، می توان آسیب ازدواج با فرزند طلاق را به حداقل رساند.

سعی کنید در همه زمینه ها به اصل کفویت توجه نمایید. بهتر است دختر و پسر در زمینه ی مالی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و ... هم سطح باشند.

وضعیت طرف مقابل پس از طلاق را بررسی نمایید. از وی بپرسید بعد از طلاق با کدام یک از والدین خود زندگی نموده است. اگر سرپرست وی بعد از طلاق ازدواج مجدد داشته، میزان صمیمیت طرف مقابل با همسر والد را بررسی کنید.

نظر وی را در مورد طلاق والدین بپرسید و مطمئن شوید آیا طلاق والدین را پذیرفته یا همچنان حسی منفی نسبت به آن دارد.

احساس وی را در مورد والدین بپرسید. میتوانید از وی سوال نمایید احساس وی نسبت به والدین چیست. اگر احساسی منفی نسبت به یکی از والدین داشت بهتر است کمی بیشتر بررسی کنید و در تصمیم گیری عجول نباشید.

روابط اجتماعی وی را بررسی کنید. تعداد دوستان، نوع ارتباط با دوستان و حتی رفتار وی در شرایط مختلف ( ترافیک، گردش و ... ) را به دقت بررسی نمایید.

برای کشف فضای ذهنی وی سوالاتی در مورد انتظارات وی از زندگی مشترک، میزان صمیمیت با همسر و ... بپرسید و با دقت به پاسخ های وی گوش دهید. برای مثال اگر طرف مقابل در مورد بی اعتمادی به همسر، دعوا و مشاجره، طلاق و ... صحبت هایی نمود بهتر است کمی بیشتر فکر کنید.

در ادامه بخوانید: تاثیر طلاق بر مردان


کلام آخر

البته همانگونه که اشاره شد تعداد زیادی از آسیب های ناشی از ازدواج با فرزند طلاق، به سادگی و با مراجعه به روانشناس حاذق برطرف می شود و بهتر است برای کسب اطمینان از درستی انتخاب خود، با یک روانشناس مشورت نمایید.




سوالات متداول


1- آیا ازدواج با فرزندان طلاق آسیب به همراه دارد؟
اغلب افراد تصور می کنند ازدواج با فرزند طلاق قطعا آسیب های زیادی به طرفین وارد خواهد نمود که در متن مقاله مطرح شده است.




2- آسیب های ازدواج با دختر و پسر طلاق چیست؟
این نکته را کتمان نمی کنیم که تاثیر طلاق بر فرزندان کم نیست و تعداد زیادی از فرزندان طلاق در محیط پرتنشی رشد نموده اند که در متن مقاله آسیب های آن مطرح شده است.




3- نکات مهم در ازدواج با فرزندان طلاق چیست؟
​ ازدواج با دختر طلاق یا ازدواج با پسر طلاق در همه ی موارد منجر به شکست و طلاق نمی شود که در متن مقاله نکاتی ارائه شده است.

منبع : ازدواج با فرزندان طلاق
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gw6r
نظرتان را بنویسید