تفاوت عقد قرض و عقد عاریه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در میان قراردادهای مختلف دو قرارداد وجود دارند که بسیار به یکدیگر شبیه اند و از این حیث منجر به اشتباهاتی می شود . این دو عقد ، عقد قرض و عقد عاریه هستند که هر دو از عقود معین اند . عقد قرض ، عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین مال خود را به دیگری می دهد تا از آن استفاده کند و در موعد مقرر هم برگرداند اما عقد عاریه عقدی است که به موجب آن یکی مال خود را به دیگری می دهد تا به طور مجانی از آن منتفع شود . می بینیم که حتی در تعریف نیز این دو قرارداد بسیار به هم نزدیکند . از این رو در این مقاله به بررسی تفاوت عقد قرض و عقد عاریه از جمله تملیکی بودن ، تلف مال و مال موضوع قرارداد می پردازیم .




تملیکی بودن
اولین تفاوت عقد قرض و عقد عاریه در این است که عقد قرض یکی عقد تملیکی است یعنی اینکه قرض دهنده مال خود را برای مدت مشخصی به مالکیت قرض گیرنده در می آورد و او در این مدت مالک مال مقروضه خواهد بود و هر گونه تصرفی که بخواهد می تواند در مال مقروصه بکند اما مثل یا قیمت آن را در پایان مدت به قرض دهنده برگرداند . اما در عقد عاریه تملیکی صورت نمی گیرد و مال در مالکیت عاریه دهنده می ماند و فقط اجازه استفاده از منفعت مال به عاریه گیرنده یا مستعیر داده می شود . موضوع تملیکی بودن مال منجر به نتایج حقوقی ای می شود که تفاوت دوم عقد قرض و عقد عاریه را به وجود می آورد . 








تلف مال
گفتیم که اولین فرق قرارداد قرض و قرارداد عاریه در این است که مال موضوع قرارداد در عقد قرض به مالکیت طرف قرارداد در می آید اما در عقد عاریه این طور نیست و تنها اجازه استفاده از مال به مستعیر داده می شود . بنابراین وقتی در عقد قرض مالکیت منتقل می شود ، قرض گیرنده می تواند به دلخواه در مال تصرف کند و می تواند آن را از بین ببرد اگرچه مسئول است که مثل مال را در موعد مقرر به قرض دهنده برگرداند . اما در عقد عاریه ، عاریه گیرنده تنها اجازه استفاده رایگان از مال را دارد و حق ندارد آن را تلف کند . در واقع مستعیر امین است و باید مال را نزد خود نگه دارد و هر وقت مالک خواست آن را برگرداند . 



مال موضوع قرارداد
سومین فرق قرارداد عاریه و عقد قرض در مال موضوع قرارداد است . مالی که به عاریه داده می شود باید حتما در دسته اموال قابل بقا مثل وسایل نقلیه باشد و مال مصرف شدنی مثل خوراکی و پول را نمی توان به عاریه داد . اما مال موضوع عقد با این محدودیت رو به رو نیست .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت عقد قرض و عقد عاریه ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت عقد قرض و عقد عاریه پاسخ دهند . 

منبع : تفاوت عقد قرض و عقد عاریه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rzL4
نظرتان را بنویسید