جا به جایی سن بلوغ

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
در این مقاله می خواهیم در مورد بلوغ که حساس ترین دوره زندگی هر فرد است که مرحله ای از رشد و تغییرات دختران و پسران هست توضیح دهیم .

بلوغ شامل تغییرات جسمی و روانی است که گاهی این تغییرات در زمان نامعین ، خارج از سنی که سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است اتفاق می افتد ، برای مثال : فرد در زمان معین به بلوغ نمی رسد و دیرتر از زمان بلوغ ، بالغ می شوند که به آن بلوغ دیررس می گویند یا اگر نوجوانان زودتر از سن بلوغ ، بالغ شوند به آن بلوغ زودرس می گویند .

اگر فرزندان شما دچار بلوغ زودرس ، دیررس و جا به جایی سن بلوغ شوند با همسالان خود متفاوت هستند و در برابر آن ها حس حقارت دارند . از پیچیده ترین بخش های تغییرات سن بلوغ این است که رشد کودک با دیگر همسالانشان متفاوت است اما کودک دوست دارد تغییرات او هماهنگ با دیگر همسالان خود باشند . 



بلوغ دیررس
اگر تغییرات و رشد جسمی و هورمونی که با افزایش سن رخ می دهند به موقع و در زمان لازم اتفاق نیفتد یعنی فرزند شما دچار بلوغ دیررس شده است . شما باید در این موقع علت جا به جایی سن بلوغ را شناسایی کرده و برای رفع آن به کودک خود کمک کنید .

وقوع بلوغ به عواملی مانند منطقه جغرافیای ، تغذیه ، فرهنگ فرد ، نژاد ، ژنتیک ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ... بستگی دارد . مثلا : افزایش سایز پستان ها و نخستین عادت ماهانه که اغلب در دخترهای چاق زودتر اتفاق می افتد یا دخترهایی که در سن کم ورزش سنگین می کنند یا خیلی کم غذا می خورند یا از غذاهایی که باعث جا به جا یی سن بلوغ می شوند ، استفاده می کنند ؛دچار بلوغ دیررس می شوند .

نشانه های بلوغ در دختر ها باید تا سن 12 سالگی پدیدار شوند و همچنین در پسرها این تغییرات باید تا سن 14 سالگی اتفاق بیفتند و اگر در زمان های گفته شده ، این نشانه ها ظاهر نشوند ؛ بلوغ دیررس مطرح است . همانطور که می دانید علت بلوغ وجود و تغییرات هورمون ها در بدن است . 

غده هیپوفیز هورمون های آزاد کننده بلوغ را می سازد ، هورمون های بلوغ در دختران به تخمدان می رود و تخمدان استروژن می سازد و در پسرها به بیضه می رود و بیضه تستوسترون می سازد . استروژن و تستوسترون باعث تغییرات جنسی در بدن می شوند .

اما اگر این تغییرات اتفاق نیفتد بلوغ دیررس رخ داده است . البته تشخیص بلوغ دیررس باید توسط پزشک متخصص و براساس شرایط نوجوان صورت گیرد . بلوغ دیررس معمولا با یک معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود و در مواردی نیز می توان از آزمایش خون و تست های تشخیصی برای پی بردن آن استفاده کرد .

حتما بخوانید: اطلاعاتی بیشتر در مورد بلوغ جنسی و جسمی


بلوغ زودرس
گاهی تغییرات جسمی و یا روانی که به آن بلوغ گفته می شود زودتر اتفاق می افتند که به آن بلوغ زودرس می گویند و اگر دیرتر از سن متعارف اتفاق بیفتند به آن بلوغ دیررس می گویند .

بلوغ زودرس باعث تسریع در فعالیت های اندام جنسی ، ترشح زود هنگام هورمون های جنسی و پیدایش برخی علائم دیگر می شود که اثرات مختلفی در رفتار اجتماعی فرد می گذارد و همچنین باعث تسریع در رشد روانی فرد نیز می شود .

بلوغ زودرس علاوه بر اینکه پیامدهای زیادی روی کودکان دارد سبب توقف در رشد کامل کودکان نیز می شود و در نتیجه والدین در صورت مشاهده هر کدام از علائم بلوغ زودرس باید به پزشک مراجعه کنند تا از مطمئن شوند فرزندشان دچار بلوغ زودرس شده است یا خیر ؟

به شروع بلوغ قبل از 7 سالگی برای دختران و قبل از 9 سالگی برای پسران ، بلوغ زودهنگام ، گفته می شود . به دلایل مختلفی از جمله تغییر در زندگی اجتماعی ، بلوغ زودرس در دختران سفید پوست زیر 7 سال و در دختران سیاه پوست زیر 6 سال اتفاق می افتد .






بیشتر بخوانید:از عوامل و علائم بلوغ زودرس چه می دانید



علائم جابه جایی سن بلوغ
همانطورکه در بالا اشاره کردیم اگر دختران قبل از 7 سالگی به بلوغ برسند یعنی درگیر بلوغ زودرس شده اند که علائم زیر را دارد . 

1 - عادت ماهانه
2 - افزایش سایز پستان ها
3 - رشد مو در صورت ، زیربغل و اندام های تناسلی
4 - زنانه شدن صدا
5 - تسریع در رشد قد


اگر پسران قبل از 9 سالگی به بلوغ برسند نیز دچار بلوغ زودرس شده اند که نشانه های زیر را دارد .

1 - بزرگ شدن بیضه
2 - تولید اسپرم 
3 - رشد موی صورت
4 - افزایش سایز تناسلی
5 - ترشح همورمون های جنسی
6 - رشد مو در صورت ، بدن و اندام تناسلی
7 - بم شدن یا مردانه شدن صدا

در نتیجه در صورت مشاهده علائم گفته شده ممکن است فرزند شما دچار بلوغ زودرس شده باشد .

در ادامه بخوانید : دختران و پسران در چه سنی به بلوغ می رسند

منبع : جا به جایی سن بلوغ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qBpk
نظرتان را بنویسید