تجاوز جنسی چیست

تجاوز جنسی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
تجاوز جنسی یکی از جرم های بسیار جدی بوده که روزانه در بسیاری از نقاط جهان رخ می دهد. تجاوز اغلب توسط مردان به زنان رخ داده اما علیه کودکان و مردان نیز رخ می دهد. معنی تجاوز جنسی برقراری رابطه جنسی و یا هر نوع عمل جنسی بدون رضایت طرف مقابل بوده و آسیب های روحی و روانی بسیاری به فرد قربانی وارد می کند تا حدی که بسیاری از آن ها دست به خودکشی می زنند.

تجاوز جنسی آمار زیادی داشته با این حال بسیاری از قربانیان سکوت کرده و تجاوز را گزارش نمی کنند. در این مقاله به معنی تجاوز جنسی، عوارض آن برای فرد قربانی، شیوع و دلایل سکوت قربانیان برای گزارش کرد این جرم مطرح شده است.



معنی تجاوز جنسی چیست
تجاوز جنسی زمانی رخ داده که فردی اقدام به برقراری رابطه جنسی و یا هر نوع نفوذ جنسی علیه فرد دیگر و بدون رضایت او کند. در بسیاری مواقع این عمل همراه با زور و یا خشونت می باشد.

تجاوز و آزار جنسی تعریف متفاوتی از هم دارند، تجاوز به معنی برقراری رابطه جنسی بدون رضایت طرف مقابل بوده اما آزار جنسی مفهوم گسترده تر داشته و به معنی هر نوع تماس جنسی بدون رضایت مثل دست زدن به بدن فرد مقابل می باشد. البته در بسیاری مواقع آزار جنسی به تجاوز نیز ختم می شود.

تجاوز جنسی در بسیاری مواقع بر علیه فردی ناهشیار، ناتوان، دارای نقص عقلی و یا زیر سن قانونی رخ می دهد. معمولا قربانیان زن بوده اما نسبت به کودکان و مردان نیز رخ می دهد. بسیاری از خشونت های خانگی شامل تجاوز جنسی و برقراری رابطه جنسی خشن مرد علیه زن می باشد.

بر خلاف تصور عموم بسیاری از تجاوز های جنسی توسط فردی آشنا رخ می دهد و بنابر دلایل متفاوت فرد قربانی سکوت را به بیان اتفاق رخ داده ترجیح می دهد. تجاوز جنسی آسیب روانی بسیار به فرد قربانی وارد کرده و در بسیاری مواقع آسیب جسمی نیز دارد.

حتما بخوانید: علت علاقه به رابطه جنسی خشن











عوارض تجاوز جنسی چیست
همانطور که ذکر شد تجاوز جنسی آسیب های جسمی و روانی بسیار برای فرد قربانی داشته و در صورت عدم پیگیری و درمان این عوارض طولانی مدت می شود. عوارض تجاوز جنسی شامل موارد زیر است.

اختلال استرس پس از آسیب ناشی از تجاوز جنسی

بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی درگیر اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) شده که یکی از اختلالات روانی بوده و همراه با علائم استرس شدید، اضطراب و یا ترس می باشد وآرامش فرد را بر هم می زند.

فلش بک تجاوز جنسی

در بسیاری مواقع تصاویر واقعه رخ داده مدام در ذهن فرد قربانی تجاوز جنسی ظاهر شده و انگار فرد احساسات و اتفاق تجاوز را به طور واضح دوباره تجربه می کند.

افسردگی پس از تجاوز

معمولا افراد قربانی تجاوز جنسی درگیر علائم افسردگی شده و خلق پایین همراه با بی لذتی را تجربه می کنند. در برخی مواقع این افسردگی تبدیل به اختلال دائمی شده و گاهی خودکشی به همراه دارد.

وارد کردن صدمه به خود در فرد قربانی تجاوز

در بسیاری مواقع قربانیان تجاوز به طور عمدی و پنهانی به خود صدمه و آسیب جسمی وارد کرده تا مقداری از خشم و درد خود را فراموش کنند.

بیماری جنسی ناشی از تجاوز جنسی

بسیاری از قربانیان تجاوز درگیر بیماری های جنسی و مقاربتی مثل ایدز به دلیل دخول صورت گرفته می شوند که گاهی این بیماری تا آخر عمر گریبان گیر فرد است.

گسستگی در قربانیان تجاوز جنسی

گسستگی یکی از مکانیزم های دفاعی بوده که در آن فرد توان دیدن شخصیت یکپارچه خود را نداشته و آن را به صورت گسسته و تجزیه شده می بیند. این مکانیزم در برابر اضطراب به وجود آمده و به این صورت بوده که بخش های نارحت کننده افکار، احساسات و رفتار فرد به ناخودآگاه او می رود.

حمله پانیک در قربانیان تجاوز

یکی از اختلالات اضطراب حمله پانیک بوده که در بسیاری افراد مثل قربانیان تجاوز جنسی به دلیل اضطراب زیاد به وجود می آید. حمله پانیک منجر به تپش قلب، تنگی نفس و یا علائم دیگر شده و فرد گاهی احساس مرگ می کند.

مشکلات خواب در قربانیان تجاوز

یکی دیگر از عوارض تجاوز جنسی مشکلات خواب مثل بی خوابی بوده که به دلایل مختلف مثل افسردگی، اضطراب و استرس و یا تصاویر ناخوشایند و کابوس های حادثه رخ می دهد.

خودکشی پس از تجاوز

عوارض دیگر تجاوز جنسی خودکشی فرد قربانی است، بسیاری از قربانیان به دلیل احساس شرم و یا ناخوشایند تجاوز دچار افسردگی شده و خودکشی می کنند. بنابراین باید علائم هشدار دهنده خودکشی را شناخت تا بتوان از آن جلوگیری کرد.

حتما بخوانید: نشانه های خودکشی
آسیب های دیگر تجاوز جنسی شامل موارد زیر می شود:

صدمه و آسیب جسمی مثل شکستگی یا کبودی بدن

بارداری ناخواسته

احساس شرم و گناه

اختلالات خوردن مثل پرخوری عصبی

عدم توانایی برقراری رابطه عاطفی با فرد دیگر





شیوع و آمار تجاوز چیست
تجاوز جنسی روزانه در بسیاری از نقاط جهان گزارش شده و آمار آن کم نیست. این آمار ها همانطور که ذکر شد بیشتر داخل خانه به صورت خشونت علیه زن یا کودک رخ می دهد.

در برخی مواقع تجاوز جنسی توسط آشنایان دور و نزدیک فرد مثل دوست خانوادگی و یا یکی از افراد فامیل نیز رخ می دهد. اما متاسفانه همه قربانیان تجاوز جنسی جرم رخ داده را گزارش نداده و سکوت می کنند. در ایران این آمار نزدیک به 80 درصد می باشد، یعنی 80 درصد مواقع تجاوز جنسی گزارش نمی شود.

سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان دختر و حتی پسر نیز در مدرسه یا دانشگاه مورد تجاوز و یا آزار جنسی قرار گرفته و گزارشات نشان داده که بسیاری از آن ها به دلیل تهدید و فشار زیر بار برقراری رابطه جنسی رفته اند. در برخی موارد گزارشاتی در مورد تجاوز زن به زن یا مرد به مرد در زندان نیز ارائه می شود اما آمار آن نسبت به آمارهای دیگر بسیار کمتر می باشد.

حتما بخوانید: تاثیرات کودک آزاری
چرا برخی از قربانیان تجاوز جنسی سکوت می کنند
بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی به دلایل مختلف جرم صورت گرفته را گزارش نمی کنند و همین مسئله منجر به آسیب روانی بیشتر آن ها می شود. از دلایل سکوت آن ها می توان موارد زیر را نام برد.

فرد متجاوز شخصی نزدیک و آشنا می باشد

ترس از بی آبرویی

شرم و احساس گناه

ترس از تهدید و عواقب گزارش کردن تجاوز

عدم تحمل یادآوری و بازگویی دوباره اتفاقات

کلام آخر

برای کمک به افراد قربانی و درمان آن ها در صورت مواجه شدن با این مسئله هر چه سریع تر اقدام کرده و به پلیس گزارش دهید. سپس فرد قرانی را به مشاور و روان درمانگر ارجاع دهید و نهایت همدلی و حمایت را برای او برقرار کنید.

در ادامه بخوانید: انواع مشکلات جنسی












سوالات متداول


1- تجاوز جنسی چیست؟
تجاوز جنسی زمانی رخ داده که فردی اقدام به برقراری رابطه جنسی و یا هر نوع نفوذ جنسی علیه فرد دیگر و بدون رضایت او کند که در متن شرح داده شده است.




2- عوارض تجاوز جنسی چیست؟
تجاوز جنسی آسیب های جسمی و روانی بسیار برای فرد قربانی داشته و در صورت عدم پیگیری و درمان این عوارض طولانی مدت می شود که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




3- چرا برخی از قربانیان تجاوز جنسی سکوت می کنند؟
بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی به دلایل مختلف جرم صورت گرفته را گزارش نمی کنند و همین مسئله منجر به آسیب روانی بیشتر آن ها می شود که در متن دلایل آن مطرح شده است.

منبع : تجاوز جنسی چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/LxRg
نظرتان را بنویسید