برنامه ریزی آزمون دکتری 1400

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
آزمون کتبی اولین مرحله ورود به مقطع دکتری 1400 است و داشتن یک برنامه ریزی اصولی و دقیقی به قبولی در این آزمون کمک می کند . از جمله نکات مهم برنامه ریزی آزمون دکتری می توان تعیین هدف ، زمان بندی و شیوه مطالعه صحیح را نام برد .



برنامه ریزی آزمون دکتری 1400 یک فرآیند مهم در جهت دستیابی به هدف قبولی در این مقطع بوده که ممکن است در صورت اشتباه در آن ، تا زمان برگزاری این آزمون داوطلبان دچار سردرگمی شوند . داوطلبان برای ورود به این مقطع می بایست از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه عبور نمایند ، به همین دلیل از سویی لازم است برای پذیرفته شدن در آزمون کتبی منابع درسی مناسبی را مطالعه کرده و از سوی دیگر باید برای مرحله دوم سنجش یعنی مصاحبه دکتری آماده شوند . 

با این حال روش های مناسبی برای آسان تر کردن این فرآیند وجود دارد یعنی می توانید با اختصاص زمان کافی برای ایجاد یک برنامه مطالعاتی کارا و تلاش فراوان در آینده به نتایج دلخواه خود دست یابید . در ادامه به نکاتی همچون تعیین هدف ، زمانبندی و شیوه های مطالعه اثربخش در برنامه ریزی آزمون دکتری 1400 پرداخته شده است .



تعیین هدف در برنامه ریزی آزمون دکتری 1400
اولین گام برای شروع مسیر موفقیت در آزمون دکتری 1400 تعیین هدف‌ است . پیش از هرگونه اقدامی در جهت آمادگی این آزمون زمانی را به فکر کردن درباره هدف خود اختصاص دهید . داشتن یک هدف مشخص و ثابت به شما کمک می کند در طول مسیر آمادگی برای آزمون دکتری انگیزه خود را حفظ کنید .

هدف خود را با توجه به علاقمندی به موضوعی که می خواهید در آن متخصص شوید ، کیفیت دانشگاه ، هیئت علمی، شهریه و مسافت تعیین کنید . حتما به طور دقیق تعیین کنید که دوست دارید در چه رشته ای ، کدام گرایش و چه دانشگاهی ، دوره دکتری خود را بگذرانید .

با داشتن یک هدف دقیق در ذهن می توانید برنامه ریزی دقیقی را هم برای دستیابی به آن هدف انجام دهید . فراموش نکنید که پس از قبولی در آزمون کتبی ، باید برای مصاحبه دکتری نیز حاضر شوید . آماده کردن رزومه برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری ، تالیف مقالات بین المللی و پژوهشی ، تالیف کتاب ، ارائه مقاله در کنفرانس ها ، مطالعه در مورد موضوع پایان نامه خود و تقویت زبان انگلیسی از جمله کارهایی است که باید برای آن ها هدف گذاری و برنامه ریزی کنید .

بیشتر بخوانید: مصاحبه آزمون دکتری





زمانبندی در برنامه ریزی آزمون دکتری 1400
افرادی که در کنکور دکترا موفق عمل می کنند بدون شک برنامه مطالعاتی دقیقی را دنبال می کنند . این افراد بر طبق یک برنامه زمان بندی ، ساعات شبانه روز خود را با در نظر گرفتن مشغله های زندگی تقسیم بندی کرده و معمولا یک قسمت را به ورزش ، تفریح و استراحت ، یک قسمت را به رسیدگی به امور شخصی ، یک قسمت را به مطالعه منابع آزمون کتبی دکتری و قسمت دیگری را به صرف آماده کردن امور پژوهشی جهت ارائه در جلسه مصاحبه دکتری می نمایند . در ادامه توصیه هایی برای زمانبندی هر چه بهتر ارائه شده است :


1. یک برنامه مطالعاتی منطقی و عملی ایجاد کنید :

اشتباهی که بسیاری از افراد هنگام ایجاد یک برنامه مطالعاتی مرتکب می شوند این است که در ابتدای کار برنامه ای بسیار بلند پروازانه و بدون اختصاص دادن زمان کافی به استراحت و مشغله های زندگی طراحی می کنند . نتیجه این کار داوطلبانی هستند که در ابتدا با ساعات مطالعه روزانه زیاد و یک برنامه مطالعاتی سنگین شروع می کنند و طولی نمی کشد که دچار خستگی شدید و آشفتگی می شوند و در نهایت نیز نتیجه دلخواه خود را دریافت نمی کنند .
برنامه ریزی صحیح خود یک هنر است ، پس برنامه ای را در پیش بگیرید که بتوانید تا زمان برگزاری آزمون دکتری 1400 به آن پایبند بمانید ، زمان بیش تری را به موضوعاتی که در آن ضعیف هستید اختصاص دهید و از استراحت غافل نشوید .


2. چند منبع درسی مشخص ، محدود و جامع را انتخاب نمایید :

بعضی از افراد هنگام برنامه ریزی برای شرکت در آزمون دکتری چندین کتاب مرجع را برای یک موضوع درسی انتخاب می کنند ، این در حالی است که این کتب مرجع اغلب حاوی مطالب مشابه با یکدیگر هستند . خواندن چندین کتاب مشابه باعث هدر رفتن زمان گرانبها می شود . پس بهتر است برای هر موضوع درسی منابع محدود و مشخصی را انتخاب کنید تا زمان کافی را برای مرور درس ها پیدا کنید و دچار سردرگمی نشوید .


حتما بخوانید: منابع آزمون دکتری
3. تعادل میان زمان رسیدگی به امور شخصی و زمان مطالعه را رعایت کنید :

اهمیت قبولی در مقطع دکتری برای بعضی افراد به قدری زیاد است که در طول مسیر آمادگی برای آزمون دکتری به سلامت جسمی و روحی و امور شخصی خود کاملا بی توجه می شوند ، اما در نهایت بی توجهی به سلامتی و رها کردن امور شخصی در طولانی مدت نتایج منفی به بار می آورد .
به منظور زمانبندی هر چه بهتر برای آزمون دکتری ساعات شبانه روز خود را به گونه ای تقسیم بندی کنید که در کنار اختصاص زمان زیاد به مطالعه دروس و پرداختن به امور پژوهشی ، ساعاتی را نیز به ورزش ، رسیدگی به امور شخصی و خواب کافی اختصاص دهید .

حتما بخوانید: منابع درس زبان انگلیسی آزمون دکتری









برنامه ریزی آزمون دکتری 1400 با مطالعه اثربخش و تمرین تست زنی
دکتری بالاترین مدرک تحصیلی بوده که برای به دست آوردن این مدرک لازم است فرد متقاضی ابتدا در آزمون کتبی شرکت نماید. موفقیت در آزمون کتبی و کسب تراز بالا به شیوه مطالعه شما برای این آزمون و راهبردی که سر جلسه آزمون برای پاسخگویی به سوالات در نظر می گیرید بستگی دارد . در ادامه توصیه هایی برای یک برنامه ریزی اصولی ارائه شده است :


1. در هنگام مطالعه یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنید :

یکی از مهم ترین مراحل برنامه ریزی برای آزمون دکتری مرحله مرور درس ها است . برای این که زمان مرور درس ها را بهینه سازی کنید ، هنگام مطالعه موضوعات مهم و فرمول ها را به صورت خلاصه یادداشت کنید . توصیه می شود یادداشت های خود در انتهای هر روز و هر هفته دوره کنید و هر زمان که مطلبی را فراموش کردید به سرعت با خواندن یادداشت مربوط به آن مطلب ، موضوعات مهم را به یاد آورید .


2. به ضرایب درس ها در کنکور دکترا توجه کنید:

تمام درس های آزمون دکتری دارای ضرایب یکسانی نیستند بلکه دروس تخصصی داری ضریب 4 و دروس عمومی ( زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی ) هر کدام دارای ضریب 1 هستند . با وجود آنکه دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی ضریب کمتری نسبت به دروس تخصصی دارند اما نباید اهمیت آن ها را فراموش کرد . 

سنجش تسلط به زبان انگلیسی تنها به مرحله آزمون کتبی محدود نمی شود بلکه در مصاحبه دکتری سراسری و آزاد مورد آزمون قرار می گیرد . همچنین در حین تحصیل در مقطح دکتری نیز داوطلبانی که دانش زبان انگلیسی آن ها در سطح بالایی است در خواندن و درک مقالات و کتب به زبان انگلیسی موفق تر هستند .

درس استعداد تحصیلی در آزمون دکتری از قسمت های درک مطلب ، استدلال منطقی ( همه گروه ها به جز فنی و مهندسی ) ، تجسمی ( فقط گروه آزمایشی فنی و مهندسی ) ، تحلیلی و کمی تشکیل شده است . داوطلبان می توانند از منابع سوالات استعداد تحصیلی آزمون دکتری متناسب با گروه آزمایشی خود استفاده نمایند .

حتما بخوانید: منابع درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری

3. استراتژی پاسخگویی به سوالات را از پیش طراحی کنید :

آزمون کتبی دکتری نیز مانند تمام آزمون هایی که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود ، دارای یک زمان مشخص و محدود برای پاسخگویی به سوالات می باشد . بنابراین برنامه ریزی برای شیوه ای که به سوالات مختلف آزمون دکتری پاسخ می دهید اهمیت فراوانی دارد .
لازم است بتوانید در زمان تعیین شده به بیشترین سوال ممکن پاسخ دهید . نکته مهم این است که سوالات آسان را به سرعت پیدا کنید و به آن ها پاسخ دهید و وقت زیادی را برای سوالات سخت صرف نکنید . می توانید پس از به پایان بردن پاسخگویی به سوالات آسان ، روی سوالات سخت تر فکر کنید . می توانید این مهارت را با شرکت در آزمون های آزمایشی دکتری تقویت نمایید .


4. سوالات آزمون دکتری سال های گذشته را بررسی کنید :

بررسی سوالات آزمون های کتبی سال های گذشته اهمیت فراوانی دارد زیرا به شما کمک می کند با رویکرد طراحان سوالات آشنا شده و مطالب مهم و پرتکرار کنکور دکتری را شناسایی کنید . برای بررسی این آزمون ها دو روش توصیه می شود :

در هفته های ابتدایی شروع مطالعه برای آزمون دکتری ، دفترچه سوالات آزمون های گذشته را به دقت مطالعه و بررسی کنید و اولویت مطالعه خود را بر اساس مطالب مهم تر و پرتکرار آزمون های سال های گذشته قرار دهید .

توصیه می شود جمع بندی مطالب را به دو ماه پایانی باقی مانده به آزمون دکتری 1400 موکول کنید و در طول این مدت ، آزمون های سالهای گذشته را بررسی  کنید . همچنین پیشنهاد می شود ضمن تمرین و بررسی سوالات آزمون های گذشته ، تلاش کنید پاسخگویی به سوالات این آزمون ها را مانند یک آزمون واقعی در نظر بگیرید و به زمان تعیین شده بر روی دفترچه پایبند بمانید .

در ادامه بخوانید: دفترچه سوالات آزمون دکتری
در صورتی که برای برنامه ریزی آزمون دکتری 1400 نیاز به کمک دارید می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی این مرکز بهره مند شوید . هم چنین به منظور رفاه حال داوطلبان به محض شروع فرآیند ثبت نام ، اعلام زمان برگزاری ، نتایج و انتخاب رشته در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا اطلاع رسانی خواهیم کرد .










سوالات متداول


1- بهترین زمان جمع بندی مطالب پیش از آمون دکتری چه وقتی است ؟
توصیه می شود جمع بندی مطالب و بررسی سوالات آزمون های سال های گذشته به دو ماه پایانی باقی مانده به آزمون دکتری موکول شود که جزئیات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است .




2- موثرترین روش مرور درس های دکتری چیست ؟
برای این که زمان مرور درس ها را بهینه سازی کنید ، هنگام مطالعه موضوعات مهم و فرمول ها را به صورت خلاصه یادداشت کنید که جزئیات بیشتر در خصوص روش های مرور دروس هنگام برنامه ریزی دکتری در متن مقاله ارائه شده است .




3- ​زمانبندی مطالعه برای آزمون دکتری چگونه انجام می شود ؟
داوطلبان می بایست بر طبق یک برنامه زمان بندی ، ساعات شبانه روز خود را با در نظر گرفتن مشغله های زندگی تقسیم بندی کنند . نحوه دقیق زمانبندی آزمون دکتری در متن مقاله شرح داده شده است .

منبع : برنامه ریزی آزمون دکتری 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Zjjv
نظرتان را بنویسید