سامانه همگام مدارس

سامانه همگام مدارس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سامانه همگام مدارس به نشانی hamgam.medu.ir به منظور دسترسی راحت تر و سریع تر دانش آموزان ، مشاوران و سایر مسئولین مرتبط با امور آموزشی مدارس به اخبار اطلاعیه ها و برنامه های دیگر آموزشی ، از طرف وزارت آموزش و پرورش راه اندازه شده است . همچنین دانش آموزان برای دسترسی به تمامی موارد مربوط به آزمون ها و انتخاب رشته تحصیلی خود می توانند به این سامانه مراجعه نمایند .




سامانه همگام مدارس چندسالی است که از سوی وزارت آموزش و پرورش و به منظور اطلاع رسانی سریع تر و بهتر موارد و اطلاعیه های آموزشی طراحی و اجرا شده است . این سامانه علاوه بر اطلاع رسانی اخبار و توضیحات آموزش و پرورش و سایر سازمان های زیر نظر آن ، تمامی موارد مربوط به اعلام نتایج آزمون ها ، کارنامه تحصیلی ، هدایت تحصیلی ، تکالیف و برنامه آموزشی ، پرورشی و تحقیقاتی را نیز شامل می شود .

به منظور آشنایی کاربران این سامانه دانش آموزی و حتی والدین دانش آموزان با سامانه همگام در ادامه این مقاله تمامی موارد مربوط به معرفی ، نحوه ورود ، بخش های مختلف پورتال اینترنتی و صفحه اصلی سامانه همگام مدارس را بررسی می نماییم .



معرفی سامانه همگام مدارس
سامانه دانش آموزی همگام به طور کلی و از لحاظ کاربردی به دوبخش اصلی عمومی و پورتال اینترنتی تقسیم می گردد . به منظور ارائه توضیحات واضح تر و ساده تر برای کاربران سامانه همگام در این قسمت جزئیات مربوط به این دو بخش اصلی را تشریح می کنیم :

 بخش عمومی :

بخش عمومی سامانه همگام مدارس همان طور که از نام آن نیز مشخص است همه موارد مربوط به اطلاعیه های و اخبار عمومی آموزشی و تحصیلی را شامل می شود . همچنین توجه داشته باشید که برای ورود به این بخش از سامانه لازم نیست که حتما عضو سامانه همگام مدارس باشید و یا نام کاربری مختص خود را در این سامانه ثبت نمایید .



لینک مستقیم صفحه اصلی سامانه همگام  



پورتال اینترنتی :

پورتال اینترنتی سامانه همگام بخش اختصاصی کاربران اصلی این سامانه می باشد و تنها شرط ورود به این بخش عضویت وثبت نام کاربری در سامانه دانش آموزی همگام می باشد .

دانش آموزان وسایر کاربرانی که قصد عضویت در این سامانه را داشته باشند باید نام کاربری و رمز ورود همگام مخصوص به خود را در بخش مربوطه وارد کرده و ثبت نمایند .

 لازم به ذکر است که نام کاربری موردنیاز توسط مدیر مدرسه محل تحصیل دانش آموز و یا کارشناس فناوری آموزش و پرورش هر منطقه برای کاربر تعریف می شود . 



 لینک مستقیم پورتال سامانه همگام 










نحوه ورود به پورتال سامانه همگام مدارس
کاربرد ها و امکانات بسیار زیادی در سامانه همگام مدارس برای دسترسی دانش آموزان ، معلمان و سایر کاربران این سامانه طراحی و تعریف شده است . لذا به منظور راهنمایی کاربران سامانه همگام مدارس در رباطه با نحوه ورود به این سامانه و بررسی سایر جزئیات مرتبط با آن در این بخش از مقاله به شرح مراحل ورود به پورتال اینترنتی سامانه همگام می پردازیم :



  نحوه ورود به پورتال اینترنتی سامانه همگام مدارس 



 ابتدا آدرس سامانه همگام مدارس به نشانی hamgam.medu.ir را در قسمت آدرس مرورگر وارد نمایید .

 در مرحله بعد وارد صفحه پورتال سامانه همگام مدارس می شوید .

 سپس در این صفحه کد ملی خود را به عنوان نام کاربری و رمز همگامی را که از طریق مدیر مدرسه خود دریافت نموده اید به عنوان رمز ورود به سایت ، وارد نمایید .

 سپس اطلاعات وارد شده را تایید نمایید تا صحت و درستی آن ها توسط سامانه تایید شود .

 در این مرحله در صورتی که صحت اطلاعات وارد شده تایید شده باشد وارد صفحه ای می شوید که باید نام مدرسه خود را انتخاب نمایید .

در نهایت وارد صفحه اصلی پورتال خود شوید .



بیشتر بخوانید: دریافت رمز ورود به سامانه همگام مدارس











معرفی بخش های مختلف پورتال اینترنتی سامانه همگام مدارس
پرتال اینترنتی سامانه همگام مدارس شامل بخش ها و گزینه های مختلفی است که بسیاری از امکانات و ویژگی های مرتبط با امور آموزشی و تحصیلی دانش آموزان را در بر می گیرد . لذا برای معرفی بهتر بخش های مختلف پورتال اینترنتی همگام مدارس در این قسمت این بخش های مهم را شرح داده و امکانات و ویژگی های آن ها را بررسی می کنیم :



 معرفی گزینه های پورتال سامانه همگام مدارس 



 داشبورد اصلی :

داشبورد اصلی پورتال اینترنتی همگام ، بخشی است که دسترسی به سایر گزینه های موجود در پورتال سامانه را برای کاربران امکان پذیر می سازد . این بخش تمامی گزینه های موجود در پورتال اینترنتی سایت همگام مدارس را شامل شده و تمام دسته بندی های مربوطه را در بر می گیرد .











 پنل مدیریتی :

کارابران سامانه دانش آموزی همگام می توانند تمام دسترسی ها و تنظیمات مورد نظر خود را از طریق پنل مدیریتی سامانه به صورت دسته بندی های مشخص مشاهده کرده و اصلاح و مدیریت نمایند .

گزینه های موجود در این قسمت شامل مواردی چون نمایش سایت ، قفل ، لینک های مفید ، راهنمای غیردولتی و در نهایت خروج می شود .

  نمایش سایت :

بخش نمایش سایت این امکان را برای دانش آموزان فراهم می سازد که بتوانند از طریق مراجعه به این قسمت تمامی اخبار و اطلاعیه های مدرسه محل تحصیل خود مشاهده و دریافت نمایند .

  قفل :

گزینه قفل همگام ، بخشی از سامانه است که کاربر با انتخاب آن می توانند تمامی دسترسی های مربوط به پرتال اینترنتی همگام را برای سایرین محدود نماید .

با فعال کردن این گزینه تنها راه دسترسی به بخش مختلف پورتال سامانه همگام داشتن رمز عبور تعیین شده توسط کاربر این سامانه خواهد بود ، در غیر این صورت امکان دسترسی به گزینه های ذکر شده وجود نخواهد داشت .

با انتخاب قفل ، پورتال دانش آموز قفل می شود و تا زمانی که رمز همگام دوباره وارد نشود امکان استفاده از پورتال فراهم نمی شود .

  لینک های مفید

بخش لینک های مفید سایت همگام مدارس بخشی است که دانش آموزان می توانند با مراجعه به آن لینک و نشانی سایت های مفید و کاربدی مرتبط با آموزش و تحصیل خود را مشاهده کرده و در صورت نیاز ذخیره نمایند .

 راهنمای غیر دولتی

در این بخش از سامانه تمامی راهنمایی ها و اطلاعیه مهم آموزشی و مرتبط با تحصیل دانش آموزان ، به صورت نسخه های الکترونیکی قابل مشاهده و دریافت خواهد بود . 



 اطلاعات فردی و تغییر رمز عبور :

اطلاعات فردی ثبت شده توسط کاربران سامانه همگام مدارس در این بخش از سامانه ثبت شده اند . کاربران می توانند با مراجعه به این بخش و در صورت دلخواه اطلاعات ثبت شده را تغییر داده و یا اصلاح نمایند .


 مشاهده برنامه کلاسی دانش آموز :

از طریق مراجعه به بخش برنامه کلاسی سایت همگام ، دانش آموزان و حتی اولیای آن ها می توانند برنامه ریزی های درسی تعیین شده توسط مدیر و یا معاون پرورشی مدرسه خود که به صورت هفتگی مشخص می شوند را مشاهده کرده و با توجه به آن ها برنامه ها و زمان بندی های درسی خود را مدیریت کرده و تنظیم نمایند .


 شرکت در آزمون آنلاین :

دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون های مجازی و آنلاین تعیین شده توسط مدرسه خود را داشته باشند ، می توانند با مراجعه به این قسمت از سامانه همگام در این آزمون های مجازی شرکت کرده و نتایج آن ها را نیز مشاهده نمایند .

 شرکت در آزمون المپیاد های علمی :

آزمون ها و المپیاد های علمی دانش آموزی ، رقابت های علمی هستند که دانش آموزان علاقه مند با شرکت در آن ها میزان توانمندی های و استعداد های خود در زمینه های های علمی سنجیده و محک می زنند .

دانش آموزانی که متقاضی ثبت نام در این ها آزمون های علمی دانش آموزان هستند می توانند به شرط داشتن شرایط ثبت نام المپیاد علمی دانش آموزی  در رشته دلخواه خود ثبت نام کرده و در آزمون مربوطه شرکت نمایند .



 شرکت در آزمون استعداد درخشان :

از دیگر آزمون های مربوط به استعدادیابی تحصیلی می توان به آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان اشاره کرد . این آزمون ها برای دانش آموزان پایه های تحصیلی ششم و نهم به صورت جداگانه و در زمان های متفاوت برگزار می گردد .

دانش آموزان علاقه مند به تحصیل در مدارس استعداد های درخشان می توانند با مراجعه به این بخش از سامانه همگام و در صورت داشتن شرایط ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان ، در آزمون مربوط به پایه تحصیلی خود ثبت نام نمایند .



بیشتر بخوانید: نحوه دریافت رمز عبور همگام ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان


 هدایت تحصیلی :

مسئله انتخاب رشته و هدایت تحصیلی برای دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول ، امری بسیار حیاتی و با اهمیت محسوب می شود چرا که بخش مهمی از آینده شغلی دانش آموز را در برمی گیرد .

به همین منظور در قسمتی از سایت همگام مدارس بخش مختص هدایت تحصیلی دانش آموزان و موارد مرتبط با آن طراحی شده است تا دانش آموزان و سایر افرار در ارتباط با این موضوع با مراجعه به این بخش بتوانند فرم ها ، آزمون ها و نمون برگ های مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان را دریافت و تکمیل نمایند . از طریق این بخش از سامانه ، دانش آموزان با تکمیل اطلاعات و فرم های خود با توجه به توانمندی های و علاقه مندی های خود ، می توانند اولویت بندی انتخاب رشته دبیرستان خود را مشخص کرده و از آن مطلع شوند .


 جشنواره ها و مسابقات :

وزارت آموزش و پرورش سالانه مسابقات و جشنواره های متعددی را برای دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی برگزار می نماید .  دانش آموزانی که مشتاق شرکت در این برنامه های رقابتی هستند می توانند برای عضویت در این مسابقات به بخش جشنواره ها و مسابقات سامانه همگام دانش آموزی مراجعه کرده و در رشته مورد ننظر ثبت نام نماید .

 شرکت در آزمون مشاوره ای :

آزمون های مشاوره ای قرار گرفته شده در سامانه همگام شامل آزمون های مرتبط با هدایت تحصیلی و استعداد یابی دانش آموزان مانند آزمون های خود ارزیابی سلامت روانی -رفتاری و آزمون رغبت تحصیلی می باشد .

نمون برگ ها و دفترچه های مربوط به این آزمون ها در این بخش سامانه همگام مدارس در دسترس کاربران قرار دارد تا با تکمیل این فرم ها توسط دانش آموزان اولویت بندی های مرتبط با انتخاب رشته آن ها مشخص شده و نهایی گردند .

یکی از مهم ترین آزمون هایی که دانش آموزان با استفاده از پورتال خود در سایت همگام مدارس می توانند در آن شرکت نمایند ، آزمون مشاوره ای است .

این آزمون که به آزمون خود ارزیابی سلامت روانی -رفتاری و آزمون رغبت تحصیلی نیز معروف است دارای چندین دفترچه سوال است که داوطلب با انتخاب هر دفترچه به سوالات آن پاسخ می دهد . سوالات این آزمون ها غالبا به صورت تستی بوده و با توجه به نتایج سنجش مهارت های دانش آموزان ، نتایج حاصل از این آزمون تاثیر  زیادی در امتیاز بندی برگه هدایت تحصیلی دانش آموزان دارد .


 مدیریت کاربران :

والدین دانش آموزانی که قصد دارند از روند برنامه های آموزشی و همچنین پیشرفت ها و ضعف های تحصیلی فرزند خود اطلاع داشته باشند می توانند با مراجعه به این بخش از سامانه همگام و از طریق فرزند دانش آموز خود در این سامانه ثبت نام کرده و تمامی اطلاعات و اخبار مورد نظر را مشاهده نمایند . 

 کارنامه :

کارنامه تحصیلی دانش آموزانی که به صورت نسخه الکترونیکی توسط مدرسه منتشر می شود در بخش کارنامه سامانه همگام قابل دریافت می باشد .

دانش آموزان و والدین آن ها می توانند با مراجعه به این قسمت از سامانه نتیجه و کارنامه تحصیلی مورد نظر را مشاهده نمایند . همچنین علاوه بر انتشار کارنامه های مجازی دانش آموزان و امکان دریافت کارنامه در سایت همگام  ، امکان اطلاع از اعلام نتایج امتحانات نهایی ، برای کاربران این سامانه وجود دارد .
 انضباطی و تشویقی :

در قسمت انضباطی و تشویقی سامانه همگام مدارس ، تمامی پیشرفت ها و ضعف ها و حتی تخلفات دانش آموزان ثبت شده و قابل مشاهده می باشد . والدین دانش آموزان از طریق مراجعه به این بخش می توانند از روند افت و رشد تحصیلی مطلع شوند تا در صورت لزوم اقدامات و برنامه ریزی های لازم انجام شود .

 تکالیف :

بخش تکالیف سامانه همگام بخشی است که تکالیف و برنامه درسی تعیین شده توسط معلمان مدارس برای دانش آموزان قابل مشاهده و دریافت می باشد . دانش آموزان یا والدین آن ها برای اطلاع از نحوه تقسیم بندی و برنامه ریزی تکالیف درسی می توانند به این بخش از سامانه مراجعه فرمایند .

 ثبت نام اوقات فراغت :

برخی از مدارس و مراکز آموزشی به منظور پر کردن اوقات بیکاری و فراغت دانش آموزان در ایام تعطیلی مدارس اقدام به برگزاری و اجرای برنامه های آموزشی در زمینه های مختلف می نمایند . دانش آموزانی علاقه به شرکت در این برنامه را دارند می توانند در این بخش از سامانه تمامی موارد مربوط به آن ها را مشاهده کرده و در  رشته مورد نظر خود ثبت نام نمایند .



 فعالیت های پژوهشی :

این بخش از سایت به منظور ثبت و پرورش ابتکارات ، مقالات ، پژوهش ، اختراعات ، ایده ها ، خلاقیت ها و دستاوردهای دانش آموزان در سامانه همگام مدارس ایجاد شده است . طراحی این بخش از سامانه باعث شده تا از طریق بررسی این ایده ها توسط کارشناسان مجرب ، کمک بسیار زیادی به فرآیند نخبه پروری در کشور شود .



بیشتر بخوانید: نحوه ورود به سایت همگام








معرفی بخش های مختلف صفحه اصلی سامانه همگام مدارس


علاوه بر پورتال اینترنتی سامانه همگام مدارس صفحه دیگری با عنوان صفحه اصلی سایت همگام در سامانه وجود دارد که موارد مرتبط با اخبار و اطلاعیه های تحصیلی وزارت آموزش و پرورش و همچنین کلیه تغییرات و برنامه های فرهنگی و آموزشی این سازمان برای کاربران سامانه همگام قابل مشاهده می باشد .

به منظور راهنمایی بیشتر دانش آموزان و کاربران سامانه همگام دانش آموزی در این قسمت تمامی گزینه ها و بخش های موجود در صفحه اصلی سایت همگام شرح داده و بررسی می نماییم :



 معرفی بخش های مختلف صفحه اصلی سامانه همگام مدارس 



 خانه :

گزینه در قسمت نوار ابزار صفحه اصلی سامانه همگام مدارس قرار گرفته است که کاربران می توانند جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف سامانه از طریق انتخاب این گزینه اقدام نمایند .

 ورود :

گزینه ورود شامل بخش ها و اطلاعات مربوط به ورود به بخش اختصاصی سامانه همگام مدارس می باشد .

 تالارهای گفتمان :

بخش تالار های گفتمان سامانه دانش آ»وزی همگام تشکیل شده از دوبخش اصلی تالار های گفتمان عمومی و تخصصی می باشد که کاربران سامانه می توانند از طریق مرا جعه به این بخش از سایت همگام تمامی اطلاعات و مطالب مفید و کاربردی بارگذاری شده توسط مدیران انجمن را مشاهده نمایند .

تفاوتی که در دسترسی به این مطالب برای کاربران سامانه وجود دارد این است که مطالب عنوان شده در تالار های گفتمان عمومی قابل مشاهده برای تمامی کاربران سامانه همگام بوده و محدودیتی برای آن ها وجود ندارد اما در مورد تالار های گفتمان تخصصی این شرط وجود دارد که برای مشاهده مطالب موجود در آن ها حتما باید عضوی از اعضای تالار های اختصاصی شده باشید .

 گالری تصاویر : 

گالری تصاویر سامانه همگام تشکیل شده از تعدادی از تصاویر موجود با موضوعات مختلفی چون مراسمات مذهبی ، مشاهیر ، ورزشی ، طبیعت و ... می باشد .

 سرویس های همگام :

گزینه سرویس های همگانی سامانه همگام دانش آموزی جز مهم ترین و کاربردی ترین بخش های این سامانه است که تمامی موارد موجود در آن قابل استفاده برای همه کاربران سایت همگام مدارس می باشد . گزینه ها و موارد موجود در بخش سرویس های سامانه همگام عبارتند از :



مدارس فعال :

 این گزینه مربوط به امتیاز دهی به مدارس برتر کشور می باشد .

 سوالات متداول

 این سوالات سوالاتی  هستند که بسیاری از کاربران سامانه همگام در استفاده از پورتال اختصاصی این سامانه با آن مواجه می شوند .

 جستجوگر همگام

گزینه مذکور به منظور جستجو در موضوعات مختلف سایت همگام مورد استفاده کاربران قرار می گیرد .

  نرم افزارهای مفید

این بخش شامل نرم افزارهایی است که در اغلب موارد مورد استفاده کاربران قرار گرفته و قابل نصب بر روی کامپیوتر های شخصی می باشد .

جستجوی مدارس

با استفاده از این گزینه دانش آموزان می توانند به آدرس و شماره تلفن و آدرس اینترنتی وبسایت های  مدارس مختلف کشور دسترسی داشته باشند .

  محتوای آموزشی

 در این قسمت تمامی محتوا های آموزشی از جمله کتاب ها ، نمونه سوالات و سایر موارد  مرتبط با تحصیلدانش آموزان بارگذاری شده و قابل دریافت می باشد .



 اخبار همگام :

گزینه اخبار همگام بخشی است که اخبار مرتبط با تمامی تغییرات ایجاد شده در پورتال اینترنتی از طریق این بخش از سامانه همگام اطلاع رسانی می شود .



 اخبار :

بخش دیگر مربوط به اطلاع رسانی به کاربران سامانه همگام بخش اخبار این سامانه است . تفاوت این بخش با بخش اخبار همگام در این است که در قسمت اخبار تمامی خبر ها و اطلاعیه های مدارس سراسر کشور در سه سطح اخبار کلی ، اطلاعیه ها و اخبار استانی در دسترس کاربران قرار می گیرند .

 نظر سنجی :

این بخش از سامانه به منظور مشارکت کاربران در تغییرات ایجاد شده در سامانه همگام مدارس و نظر خواهی از آنان نسبت به این تغییرات ، طراحی و تعریف شده است .

 انتقادات و پیشنهادات :

کاربران سامانه همگام دانش آموزی در صورت داشتن هرگونه نظر ، انتقاد و پیشنهاد در رابطه با بخش های مختلف سامانه و عملکرد آن ها می توانند به این بخش از سامانه مراجعه کرده و پیشنهادات خود را ثبت نمایند .



در ادامه بخوانید: مشاهده برنامه کلاسی در سایت همگام




 برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از اخبار مختلف مدارس تحصیلی می توانید عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرامی مدارس هیوار دنبال نمایید . همچنین دانش آموزان مدارس می توانند سوالات خود در ارتباط با نحوه استفاده از سامانه همگام مدارس​ را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در میان بگذارند .




سوالات متداول


1- سامانه همگام ، برای استفاده چه کسانی است ؟
 بیشترین کاربران این سامانه دانش آموزان هستند که در این مقاله سایر افرادی که می توانند از این سامانه استفاده کنند شرح داده شده اند . 




2-  سامانه همگام مدارس دارای چه امکاناتی است ؟
امکانات زیادی از جمله ثبت نام در آزمون های ورودی مدارس ، المپیاد ها و ... که همه امکانات این سامانه در این مقاله شرح داده شده اند




3- نحوه استفاده از سامانه همگام مدارس چگونه است ؟
کاربران بعد از ورود به سایت hamgam.medu.ir باید روی گزینه مرتبط با کار خود کلیک کنند که در این مقاله همه گزینه های موجود در این سامانه توضیح داده شده اند .

منبع : سامانه همگام مدارس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wBP8
نظرتان را بنویسید