درمان اضطراب

درمان اضطراب
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
اضطراب یکی از حالت های رایج در انسان است که درونی بوده و فرد را دچار درماندگی، تنش و علائم جسمی دیگر می کند. این اضطراب در مواقعی تبدیل به اختلال شده و عملکرد و روابط فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

اضطراب علائم جسمی مثل تپش قلب، تنگی نفس، سر درد، تعریق و لرزش دست به همراه داشته که عامل به وجود آورنده آن درونی معمولا درونی است. اختلالات اضطرابی شدید شامل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، فوبیا، اضطراب جدایی، لالی انتخابی و آگورافوبی است.

اضطراب حتی پس از رفع عامل به وجود آورنده آن نیز از بین نمی رود و دائمی است برای مثال فردی که از دیدن خون دچار اضطراب می شود حتی زمانی که خون وجود نداشته باشد نیز با فکر به آن دچار حالت اضطرابی می شود بنابراین برای درمان باید صبر پیشه کرده و راه های لازم را پیش گرفت، در این مقاله راه های درمان رفتاری و دارویی اضطراب شدید و راهکار های خانگی رفع اضطراب در افراد مطرح شده است.



راه های درمان اضطراب چیست
همانطور که ذکر شد اضطراب یک حالت درونی طبیعی است که همراه با تنش فکری و علائم جسمانی است، اضطراب و استرس علائم یکسانی داشته و در بسیاری مواقع با هم به وجود می آیند اما با هم تفاوت دارند، در واقع استرس ناشی از یک اتفاق و عامل نزدیک به وقوع مثل امتحانی که فردا برگزار می شود بوده، در حالی که در اضطراب فرد حتی در صورت عدم وجود عامل بیرونی آن را حس می کند.

درمان های مختلف دارویی و غیر دارویی برای افراد دارای اضطراب وجود داشته که برخی آن ها را متخصص روانشناس و روانپزشک تشخیص داده و برخی دیگر خانگی هستند، در این جا روش های درمان و رفع اضطراب شدید و نرمال مطرح شده است.





درمان اضطراب شدید با رفتار درمانی چگونه است
یکی از روش های درمان اضطراب و استرس رفتار درمانی بوده که در آن روان درمانگر با توجه به تشخیص نوع و علت اضطراب از طریق صحبت و آگاهی دادن اضطراب را درمان می کند.

یکی از معروف ترین روش های درمان اضطراب روش شناختی رفتاری (CBT) بوده که مدت زمان آن نیز کوتاه است و به همین دلیل بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. در این روش درمانگر به شما شناخت و آگاهی داده و به مرور به آموزش مهارت های خاص برای بهبود عملکرد و بازگشت به فعالیت هایی که از آن دوری می کنید می پردازد.

برای مثال اگر فردی از مار می ترسد به ترتیب ابتدا عکس مار، فیلم آن، خود مار از فاصله زیاد و پشت قفس، نزدیک شدن به آن و در اخر تماس بدنی را انجام داده تا اضطراب او برطرف شود که به این روش حساسیت زدایی منظم می گویند.

حتما بخوانید: راه های کاهش استرس


دارو درمانی برای اضطراب شدید
دارو های مختلفی برای رفع اضطراب شدید بسته به نوع آن وجود داشته که باید با تجویز پزشک تهیه و مصرف گردد زیرا مصرف قرص ضد اضطراب عوارضی به همراه داشته بنابراین به هر فردی پیشنهاد نمی شود، در این جا چند نمونه دارو برای درمان اضطراب مطرح شده است.

دارو های ضد افسردگی مثل دارو های مهار کننده بازجذب سروتونین که برای درمان اضطراب شدید نیز مصرف می گردند.

دارو های بنزودیازپین مثل زاناکس (Xanax) که به شل شدن عضلات کمک می کنند.

داروی ضد اضطراب به نام بوسپیرون (Buspiron) نیز از دارو های درمان اضطراب بوده که تجویز می شود.



حتما بخوانید: اعتیاد به دارو های اعصاب و روان

درمان های خانگی و فردی برای اضطراب
برای مقابله و درمان اضطراب هایی که شدید نبوده و تبدیل به اختلال نشده اند راه هایی وجود داشته که فرد با انجام آن بدون کمک دیگری اضطراب خود را کاهش می دهد، در این جا برخی از این روش ها مطرح شده اند.

 ورزش برای رفع اضطراب

داشتن برنامه هفتگی و مرتب برای ورزش 30 دقیقه ای در درمان اضطراب نقش مهمی دارد، برخی از ورزش های تاثیر گذار شامل دویدن، قدم زدن، ایروبیک و یوگا است که با ترشح اندورفین (Endorphin) اضطراب را رفع می کنند.

 تمرینات مراقبه برای درمان اضطراب

برای کسب آرامش و درمان اضطراب انجام مراقبه، یوگا و مدیتیشن بسیار مفید بوده و به شل شدن عضلات و تنفس بهتر کمک می کنند، این روش در کنترل استرس نیز تاثیر گذار است.

 دوری از کافئین برای رفع اضطراب

استفاده از مواد غذایی شامل کافئین مثل قهوه، چای، شکلات و برخی قرص های سردرد منجر به افزایش ضربان قلب و اضطراب شده بنابراین برای درمان و کاهش اضطراب و استرس کافئین را ترک کرده یا مصرف آن را کاهش دهید.

 خواب کافی برای مقابله با اضطراب

کیفیت و کمیت خواب شبانه روزی بر اضطراب تاثیر بسزایی داشته و منجر به بهبود سلامت روان می شود، پزشکان خواب 8 ساعت در شب را پیشنهاد می کنند اما در صورت بی خوابی ناشی از اضطراب فرد باید زمان مشخص برای خواب تعیین کرده، از راحت بودن تخت خود مطمئن بوده، دمای اتاق کم و گوشی موبایل را از خود دور کند.

 نفس عمیق برای مهار اضطراب

نفس عمیق به مغز پیام داده که حال فرد خوب است، این پیام منجر به آرمش روانی و جسمی می شود بنابراین سعی کنید در طول روز نفس عمیق کشیده و هوای تازه به ریه های خود وارد کنید تا اضطراب کاهش یابد.

بهترین راه برای نفس عمیق دراز کشیدن بوده در حالی که یکی از دست ها بر روی شکم قرار داشته و دیگری بر روی سینه است و آرام آرام دم و بازدم رخ می دهد. فرد باید زمان داخل کردن اکسیژن آن را چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کند.

 رئیس مغز خود بودن برای درمان اضطراب

به مغز خود اجازه ورود افکار منفی را نداده و افکار آزار دهنده را به افکار مثبت و لذت بخش تبدیل کنید، همچنین برای کاهش و رفع اضطراب خود به اتفاقات و رویداد هایی که منجر به اضطراب می شوند فکر کرده تا برای رویارویی با آن آماده شوید.

 تقویت ارتباط اجتماعی برای درمان اضطراب

در طول هفته و در برنامه خود ساعاتی را برای وقت گذرانی و ارتباطات اجتماعی با نزدیکان و دوستان تنظیم کنید، همچنین با کمک به دیگران و حمایت آن ها فکر خود را از اضطراب دور کرده و دیگران را نیز خوشحال می کنید.

حتما بخوانید: راه های کاهش استرس
 کلام آخر

اضطراب شایع ترین اختلال روانی در افراد بوده که در بعضی مواقع شدید و آزار دهنده است بنابراین برای رفع و درمان آن باید به روانشناس و روانپزشک متخصص مراجعه کرد تا در صورت لازم دارو یا رفتار درمانی به کار گرفته شود، استفاده از راه های خانگی و بی ضرر ذکر شده نیز برای کاهش این اضطراب بسیار مفید است.



سوالات متداول


1- درمان اضطراب شدید با رفتار درمانی چیست؟
یکی از روش های درمان اضطراب رفتار درمانی بوده که در آن رواندرمانگر با توجه به تشخیص نوع و علت اضطراب آن را درمان می کند که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- دارو درمانی برای اضطراب شدید چیست؟
دارو های مختلفی برای رفع اضطراب شدید بسته به نوع آن وجود داشته که باید با تجویز پزشک تهیه و مصرف گردد که در متن توضیح داده شده است.




3- درمان های خانگی و فردی برای اضطراب چیست؟
برای درمان اضطراب هایی که شدید نبوده و تبدیل به اختلال نشده اند راه هایی وجود داشته که فرد با انجام آن بدون کمک دیگری اضطراب خود را کاهش می دهد که در متن ارائه شده است.

منبع : درمان اضطراب
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/PBNy
نظرتان را بنویسید