نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
خوارزم سازه
بانک مرکزی در 28 شهریور 1396 سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) را رونمایی کرد و این طرح با هدف رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است . در ابتدا توضیح مختصری درباره سامانه صیاد میدهیم سپس به نحوه ثبت چک در سامانه صیاد میپردازیم.
اجرای این طرح در دو بعد شکلی و فرآیندی، تغییرات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را دربردارد.
سامانه صیاد سبب منحصر به‌فرد بودن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده می‌شود. با استقرار این سامانه، اندازه و فرمت برگ چک برای همه بانک‌ها یکسان شده و ضمناً، اطلاعات هویتی صاحب چک به‌همراه شناسه استعلام در قالب یک بارکد دوبعدی روی چک درج می‌شود که این موضوع، امکان سوءاستفاده‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

بارزترین ویژگی سامانه صیاد، شماره منحصر به فرد و اختصاصی است که بر روی هر برگ چک درج می‌شود. با استفاده از این شناسه دریافت‌کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند و در همان لحظه از سوء سابقه صاحب چک مطلع شود. همواره شما میتوانید استعلام چک با کدملی هم انجام دهید که بمنظور انجام اینکار کلیک کنید..

خدمات ارائه شده توسط سامانه صیاد

• کاهش تنش اعتباری و افزایش قدرت نظارت بر فرایند صدور چک هاست
• اختصاص شکاره شناسه منحصر به فرد به هر برگه چک
• تسهیل امکان پیگیری هر برگ چک به صورت مجزا در سراسر کشور
• استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
• استعلام به ازای هر دسته چک در خواستی
• حذف قدرت شعب در صدور دسته چک و جلوگیری از چاپ دسته چک برای افراد فاقد صلاحیت و دارای سوء پیشینه
• اختصاص بارکد دوبعدی به هر برگ چک بانکی که حاوی اطلاعات برگ چک و صاحبان حساب است
• تسهیل و سرعت بخشیدن به خواندن مکانیزه اقلام اطلاعاتی و استعلام برگ چگ
• قابلیت چاپ دسته چک توسط چاپگرهای متنوع
• ایجاد یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدرن از وضعیت اختصاص دسته چک های موجود در کشور
طبق اعلام بانک مرکزی دسته‌چک‌های جدید که از طریق سامانه صیاد صادر می‌شوند دارای سه نوع ویژگی امنیتی هستند. اولین ویژگی امنیتی این است که سری و سریال‌های چک به‌صورت برجسته چاپ‌شده که کاملاً قابل‌لمس هستند. در سطح دوم ویژگی‌های امنیتی دیداری مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به‌راحتی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص است. در سطح سوم نیز ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای به چک‌ها افزوده‌شده که قابل‌تشخیص توسط ابزارها است و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند قابل‌استفاده خواهد بود.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

1. جهت استفاده از این سرویس در اپلیکیشن «آپ»میباست جدید ترین نسخه اپلیکیشن را نصب نموده و پس از ورود به برنامه، سرویس چک صیادی را انتخاب نمایید.
در این سرویس وضعیت اعتباری صادرکننده چک، ثبت چک صیادی، تایید دریافت و مندرجات برگ چک، انتقال چک صیادی، استعلام وضعیت چک صیادی وجود دارد. مراحل زیر را دنبال کنید:
2. در مرحله ی بعد از منوی باز شده گزینه ی «ثبت چک صیادی» را انتخاب نموده و در صفحه ی باز شده میبایست نام بانک صادر کننده ی چک و شناسه 16 رقمی صیاد را وارد کرد.
3. در مرحله ی سوم با پیغام احراز هویت و ثبت مشخصات کارت بانکی صادر کننده چک با استفاده از رمز پویا و شماره تلفن صاحب حساب مواجه خواهید شد.
4. در چهارمین مرحله با ثبت مشخصات کارت بانکی با استفاده از رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، احراز هویت شما انجام میپذیرد.
5. در مرحله ی پنجم بعد از مشاهده ی ثبت مشخصات کارت بانکی و تایید احراز هویت اطلاعات حساب چک شما نشان داده خواهد شد که در صورت تایید می بایست وارد مرحله ی بعد شوید.
6. در مرحله ی ششم میبایست مندرجات چک شامل مبلغ و تاریخ چک و دریافت کننده های چک را وارد نمایید. لازم به ذکر است که در حال حاضر سامانه صیاد فقط برای صدور چک در وجه اشخاص حقیقی فعال می باشد.
7. در آخرین مرحله مشخصات کامل چک صادر شده را مشاهده خواهید کرد و در صورت تایید گزینه ی ثبت و تایید چک را انتخاب خواهید کرد و بدین صورت چک شما در سامانه ی صیاد ثبت خواهد شد و فقط گیرنده ی مورد تایید شما می تواند چک را نقد کند.
در آخر اگر در ثبت چک در سامانه صیاد به مشکل برخوردید اینجا کلیک کنید تا کارشناسان مربوطه راهنمایی های لازم را انجام دهند.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nvWY
نظرتان را بنویسید